(ur. 8 grudnia 1935 r. w Zabrzu-Pawłowie)
1953-1958, Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii, mgr filozofii,
1970, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, dr nauk humanistycznych w zakresie filozofii,
1978, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, dr hab. nauk humanistycznych w zakresie historii filozofii,
1985, tytuł naukowy prof. nadzwyczajnego nauk humanistycznych nadany przez Przewodniczącego Rady Państwa,
1995, tytuł naukowy prof. zwyczajnego nadany przez Ministra Edukacji Narodowej,
2005, Doctor honoris causa Univerzity Palackého v Olomouci, ČR.
1958-1966, Studium Nauczycielskie w Raciborzu, nauczyciel,
1966-1970, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, starszy asystent,
1970-1973, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, adiunkt,
1973-1974, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, docent,
1974-1985, Uniwersytet Śląski w Katowicach, docent,
1985-1995, Uniwersytet Śląski w Katowicach, prof. nadzw.
1995-2006, Uniwersytet Śląski w Katowicach, prof. zwycz.
2006- Uniwersytet Śląski w Katowicach, prof. em.
Opublikował około 240 prac samodzielnych, w tym 16 autorskich pozycji książkowych.
"Philosophisches Jahrbuch", "Wiener Jahrbuch für Philosophie", "Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie", "Trierer theologische Zeitschrift", "Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte", "Archiv für Kulturgeschichte", "Slavia", "Filosofický časopis", "Husserl Studies"
Filozofie narodowe krajów słowiańskich (zwłaszcza w myśli filozoficznej polskiej, czeskiej i słowackiej). Geneza i rozwój neoscholastyki. Filozofia neotomistyczna i jej odmiany. Studia nad początkami ruchu fenomenologicznego. Neokantyzm a problem możliwości odnowy filozofii. Idea słowiańska w perspektywie jednoczącej się Europy.
Prace badawcze koncentruje na nowożytnej i najnowszej tradycji filozofii polskiej, a w ostatnich piętnastu latach także czeskiej, ujmowanych programowo na szerokim tle prądów ideowych i kierunków filozofii europejskiej głównie XIX i XX wieku. Sens studiów nad zagadnieniami nurtującymi myśl narodową konsekwentnie upatruje w ukazaniu ich wielorakich związków genetycznych i rozwojowych z historią filozofii powszechnej - jest przeciwnikiem narodowych megalomanii filozoficznych, ale też nieuzasadnionych przejawów sprowadzania tego, co rodzime, na pozycje myśli zapożyczonej i przez to wtórnej. Z taką orientacją metodologiczną podszedł do polskiego mesjanizmu, ewolucji polskiej myśli pozytywistycznej, swoistości polskiej neoscholastyki i odmian neotomizmu, osiągnięć polskiej myśli analitycznej i fenomenologicznej, a w przypadku czeskiej tradycji kulturalnej i filozoficznej szczególne zainteresowanie wykazał dla "sprawy Husa", czeskich rzeczników idei słowiańskiej, a w odniesieniu do XX wieku - dla dążeń filozoficznych ołomunieckich dominikanów oraz dla myśli fenomenologicznej i historiozoficznej Patočki, eksponując także ich powiązania ideowe, a często również osobiste z polskim środowiskiem filozoficznym. Filiacja idei, problematyka wzajemnych pobudzeń filozoficznych czesko-polskich i słowacko-polskich jest wyraźnie obecna w licznych rozprawach przedstawionego dorobku badawczego.
muzyka klasyczna, wokalistyka operowa.
UŚ WNS piętro III pokój nr 327
Tel. (+48) 032-359-16-87